1 maand suikervrij

 Morgen ben ik één maand suikervrij. Enkele bedenkingen en vaststellingen ...

  • Helemaal suikervrij lukt (nog) niet. Ik eet nog steeds producten waarin suiker verstopt zit, zoals onlangs nog groene olijven met kaas van de Colruyt. Ik probeer stap voor stap die producten te vervangen door andere waar geen suiker aan toegevoegd is. De groene olijven met knoflook van de Colruyt, bijvoorbeeld. Zo ook met mayonaise en pindakaas.

  • Anderzijds lukt het me wel redelijk makkelijk om geraffineerde suiker niet door een andere zoetstof te vervangen als ik zelf iets maak. Ik weet dat sommige zoetstoffen, zoals stevia, geen effect hebben op de bloedsuikerspiegel maar wil anderzijds wel graag van m'n suikerverslaving en de drang naar zoet af en dat lukt natuurlijk niet als je alles blijft zoeten. Bovendien hoor ik over de meeste suikervervangers ook niet veel goeds (al heb ik nog geen wetenschappelijk uitsluitsel hierover gevonden, misschien later nog meer daarover). De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik daarop een uitzondering maak met een proteïneshake die ik vaak 's morgens drink (als alles snel moet gaan met kinderen en een moeder die tijdig op school en werk moeten geraken), die gezoet is met stevia. En fruit gebruik ik (natuurlijk) ook, al probeer ik gedroogd fruit (met een hogere concentratie aan suikers) te vermijden.

  • "Redelijk makkelijk" is misschien wel iets te optimistisch gefraseerd. Zo ondernam ik drie pogingen voor crumble (eerste twee hier en hier - de  derde komt eraan) en twee voor wafels (eerste hier - de tweede komt er ook aan) vooraleer ik een lekkere variant gevonden had. Gelukkig sta ik graag in de keuken!

  • Tussendoortjes zonder suiker of zoetstoffen zijn erg moeilijk te vinden. Naast fruit en groenten, noten, kaas, olijven, yoghurt of plattekaas en de occasionele zak zoute chips (aan bijna alle andere smaken is suiker toegevoegd - en de ellenlange lijst verdachte ingrediënten maakt het er niet beter op) moet ik zelf aan de slag. Andere (vlees- en visloze) suggesties altijd welkom!

  • Ik eet nu dan ook veel meer zuivel dan voorheen. Als wannabe vegan probeerde ik zoveel mogelijk melk- en eierproducten te vermijden maar nu vind ik daar maar moeilijk een weg rond. Koemelk vervangen we al wel zolang ik me kan herinneren door plantaardige varianten (dit drinkt ook niemand hier thuis puur maar verwerken we altijd in iets anders) maar voor yoghurt en plattekaas vind ik de plantaardige varianten niet zo lekker. Ik heb onlangs wel sojayoghurt van Alpro met mango gevonden waaraan geen zoetstoffen zijn toegevoegd, een unicum! Ik laat jullie weten hoe die smaakt! (Bestaat trouwens ook in een variant met rode vruchten/dadels en ananas/passievrucht.) Ook aan vleesvervangers wordt wel eens suiker toegevoegd en dus grijp ik al eens sneller naar een ei als proteïnebron. Wat op zich dan wel weer gezonder is omdat veel kant-en-klare vleesvervangers vaak weinig eiwitten bevatten en veel vet en zout (bron).

  • Al bij al viel het veel beter mee dan ik dacht om de switch te maken. De eerste week (of twee) waren moeilijk maar nu zijn de ergste cravings wel weg en snak ik niet meer naar die boterham met hagelslag 's morgens of dat chocolaatje bij de koffie op het werk. Het moeilijkst vind ik nog wanneer de kinderen hun boterham met zoet beleg of hun dessertje niet helemaal opeten en ik die gewoon moet weggooien... Toch best trots op mezelf voor deze prestatie!

  • Desondanks zou ik nog graag een stapje verder gaan en ook minder geraffineerde granen en bewerkte producten eten ... en als we de lat dan toch hoger leggen, zou ik naast m'n eten ook willen letten op m'n slaap, beweging en rust (door ademhalingsoefeningen, meditatie of yoga te doen). Hierdoor werd ik onlangs nog geïnspireerd door het boek The Migraine Relief Plan, waarover later meer!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer