Glycemische quatsch

De insteek die m'n neuroloog me gaf om minder suiker te eten was die van de glycemische index en glycemische lading. Ze gaf een uitleg over de bloedsuikerspiegel die ik goed kon volgen en kon aannemen en raadde me aan "glycemische index" te googelen om lijsten te vinden met de glycemische index van producten om zo te kijken wat ik beter wel en wat niet at.

Zo gezegd zo gedaan. Ik googelde, opende en las website na website maar werd geen haar wijzer.

De basisuitleg over glycemische lading en glycemische index - zoals ook de neuroloog die me gaf - is erg duidelijk en aannemelijk.

De glycemische index (GI) zegt iets over hoe snel koolhydraten verteerd worden en als glucose in je bloed terechtkomen. Producten met een hoge GI zijn koekjes, snoep, witte deegwaren, cornflakes, wit brood, … . [...] Om de glycemische index van een product te bepalen, wordt er een vergelijking gemaakt tussen de stijging van je bloedsuikerspiegel na het eten van 50 gram koolhydraten van één product (A, bv. aardappelen) met de stijging na het eten van wit brood of glucose (B) door diezelfde persoon. [...] De verhouding tussen die twee metingen, bepaalt de glycemische index: ((A/B)x100). De GI van glucose is 100. (Bron)

Aangezien de glycemische index alleen iets zegt over de snelheid waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt, werd ook de glycemische lading geïntroduceerd. Deze geeft een meer volledig beeld, want bij de glycemische lading wordt ook rekening gehouden met de portiegrootte [...] 1 blokje chocolade heeft een minder grote impact dan een hele reep. [...] De glycemische lading wordt als volgt berekend: GI-waarde / 100 x verteerbare koolhydraten per 100 gram x gewicht per portie. (Bron)

Eten met een glycemische index rond de 70 of hoger heeft een hoge GI en is dus te vermijden. Bij een score van 55 of minder spreken we van een lage GI. Deze producten mag je eten zoveel als je wilt. In deze categorie vallen bijna alle groenten, volkorenrijst en peulvruchten. (Bron)

Duidelijk, toch? We zoeken dus voedingsmiddelen met een lage glycemische index en lading. Even googelen en ik weet wat ik best wel en best niet eet. Maar ... daar knelt dus het schoentje. Ik googelde en googelde maar kwam telkens andere resultaten tegen en raakte helemaal het noorden kwijt. Ijscrème, bijvoorbeeld, bleek een glycemische index van 57 te hebben, dus best laag, en bovendien ongeveer evenveel als Fries roggebrood. En het wordt nog beter: de glycemische lading van ijscrème bleek slechts 6 te zijn, hetzelfde als gekookte bonen. (Bron, die zich baseert gegevens van Harvard) 

En toen ... botste ik op dit artikel van Eos: "Glycemische Index is onbetrouwbaar. Eet liever meer peulvruchten." Uit onderzoek blijkt dat "de GI voor wit brood bij de proefpersonen onderling sterk verschilde. In sommige gevallen maten de wetenschappers een lage GI (minder dan 55), bij andere proefpersonen een hoge (meer dan 70). Zelfs bij eenzelfde persoon kon de gemeten GI meer dan 60 punten verschillen op verschillende tijdstippen. Afhankelijk van de persoon en het tijdstip kan je wit brood dus als een voedingsmiddel met een lage, gemiddelde of hoge GI beschouwen." Bovendien wijst een voedingsexpert erop dat "ook de bereiding van een voedingsmiddel de GI kan beïnvloeden. Zo hebben gebakken aardappelen een hogere GI dan gekookte. Bovendien eten we combinaties van voedingsmiddelen. ‘Vetten en eiwitten zoals je die in de kaas op je boterham vindt, kunnen de GI verlagen doordat voedingsmiddelen langer in de maag blijven.’"

Daarnaast las ik op andere plaatsen ook nog andere variabele factoren: het aantal vezels in het product (fruitsappen of smoothies met gemixt fruit hebben bv. een hogere GI dan fruit in z'n geheel (bron)), de duur van de bereiding (hoe langer je iets kookt, hoe hoger de GI; pasta kun je dus beter al dente koken (bron)), de rijpheid van bv. fruit (overrijpe bananen hebben een veel hogere GI dan groene (bron)). 

In de vuilbak met al die lijsten, dus! Maar wat dan wel? Want het blijft toch een feit dat een stabiele bloedsuikerspiegel alleen maar voordelen heeft: minder vaak honger, minder energiedips, minder kans op suikerziekte, hart- en vaatziekten en beroertes, in veel gevallen gewichtsverlies, een betere darmflora ... (bron) en dus hopelijk ook minder migraine.

Over de rol van suiker bij migraine en over welke dieetrichtlijnen ik dan wel ga hanteren, later meer!

Oh ja, dit at ik trouwens vandaag:

  • proteïneshake
  • een paar druiven en geroosterde noten-bonenmix (deze is superlekker!)
  • Verloren brood met amandelpasta (in plaats van bruine suiker, snif)
  • Pitabrood met geroosterde groenten en kikkererwten en feta. In het Libanese brood zat helaas wel suiker ... Daar heb ik dus gezondigd maar in vergelijking met hoeveel suiker ik voordien at, is dit een peulschil dus vond ik dat het de wel kon. Het alternatief was wraps, waar dan ook weer dextrose in zat. Ik ga bij een volgende Collect&Go de ingrediënten zeker eens minutieus moeten uitpluizen! Ik ontdekte dat er in onze pindakaas (gewoon die van Calvé) óók dextrose zit...!
  • Als ik straks nog honger krijg, worden het wat kaasblokjes met selderzout.
Ik voelde me vandaag hetzelfde als gisteren: spier- en gewrichtspijn, moe, weinig energie en lichte hoofdpijn, met een enorme dip na de lunch. Tot dusver nog geen verbetering, helaas...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer