Waarvoor suikervrij eten mij alvast niét helpt ...

Al lang vooraleer ik deze suikerchallenge effectief ben aangegaan, speelde ik met het idee minder suiker te eten. Zo volgde ik op Instagram bijvoorbeeld Lieke De Bever van @topfitsuikervrij. Zij geeft niet alleen heel goeie tips maar ook heel veel achtergrondinformatie over wat suiker juist doet. 

Nu ben ik het er helemaal mee eens dat door geen suiker meer te eten de drang naar zoet, en naar tussendoortjes in het algemeen, fel is afgenomen.

Maar wat voor mij niet opgaat:

  • Mijn darmen zijn niet rustiger geworden en mijn buik niet platter. Integendeel eigenlijk, ik heb de laatste tijd eerder meer last van m'n spijsvertering dan minder (hoewel gelukkig nog niet veel). Dit komt natuurlijk niet door het gebrek aan suiker, maar waarschijnlijk wel omdat ik nu in plaats van producten met veel suiker, ándere dingen ben gaan eten, bv. veel meer melkproducten en eieren.

  • Mijn gemoedstoestand is niet stabieler, ik heb nog steeds mood swings en zeker op migrainedagen is de positiviteit soms ver te zoeken.

  • In plaats van meer constante energie, ervaar ik net minder energie. Ik heb de laatste weken echt nergens meer fut voor. Ik heb zelfs m'n hobby's opgegeven (ik ging tot voor kort wekelijks naar de koorrepetitie en om de twee weken naar de repetitie van een zanggroepje) en hang vele avonden en heelder weekends in de zetel. De 10km naar en van het werk fietsen is een heel opgave geworden. En ook op m'n blog is het de laatste twee weken wat stiller geweest...

  • Ook heb ik nog steeds dipjes na het eten, zowel 's middags als 's avonds. In combinatie met het gebrek aan energie geraak is soms 's avonds tot een uur of meer na het eten niet uit m'n stoel.

  • En last but not least: in plaats van een rustigere huid heb ik net weer een opflakkering van eczeem gekregen. (Bij mij is het voornamelijk aan m'n handen en soms ook aan m'n ogen, vooral in de winter.)
't Is een beetje zoals met sporten: ik doe het maar omdat ik weet dat het goed voor me is, want me er echt beter van voelen doe ik helaas (nog) niet...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer