Licht aan het einde van de tunnel?

Het is alweer bijna een week geleden dat ik nog iets postte ... Dat had er voornamelijk mee te maken dat het niet zo goed ging. In m'n vorige post merkte ik al op dat ik zo'n tiental dagen bijna onafgebroken migraine had gehad. En dat heeft zich dus nog voortgezet tot zo'n 14 dagen met een hoogtepunt op zaterdag.

De reden waarom het precies zaterdag zo slecht ging was omdat ik geen triptaan meer wilde nemen. Ik had er deze maand al 6 genomen en de maand was nog lang niet voorbij. In m'n laatste afspraak bij m'n neuroloog had deze wel gezegd dat ik meer triptanen mocht nemen dan ik al deed (de laatste maanden zo'n 5 à 6 per maand) maar zeker niet meer dan 10 omdat triptanen vanaf meer dan 10 per maand migraine zouden kunnen uitlokken in plaats van genezen (of beter: onderdrukken). 

Ik ben altijd al voorzichtig geweest met triptanen. Ik nam er dan wel "maar" zo'n 5 à 6 per maand maar had toch 13 à 15 migrainedagen per maand. Ik wilde te allen prijze vermijden dat er gewenning zou optreden want triptanen zijn voor mij echt wel het enige redmiddel dat werkt bij een migraineaanval en ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten doen. Daarom maakte ik voortdurend afwegingen: zou ik er nu al één nemen of wachten tot de aanval erger wordt (wetende dat een triptaan maar zo'n 24u werkt maar mijn aanvallen meestal langer duren)? Of: vandaag heb ik niks belangrijks te doen dus kan ik het me permitteren me minder te voelen en vroeg in bed te kruipen maar morgen moet ik ergens naartoe dus ga ik er pas morgen één nemen. Zo was ik constant in overleg met mezelf.

Het was dus wel een opluchting dat de neuroloog me zei dat ik niet moest twijfelen om er nog meer te gebruiken. Maar in de praktijk ging het dus niet zo goed. Hoe dat komt is me nog een raadsel. Ik heb twee theorieën:

  1. Het feit dat meer dan 10 triptanen migraine kan uitlokken is waarschijnlijk bestudeerd en berekend bij mensen die groter en zwaarder zijn dan ik met m'n 1m60 en 52 kg. Bovendien zijn vrouwen sowieso meestal ondervertegenwoordigd in klinische studies, hoewel het effect van medicijnen op vrouwen en mannen anders kan zijn. (Bron) Dat wil zeggen dat bij mij als kleine, relatief lichte vrouw misschien al minder triptanen migraine zouden kunnen uitlokken... 
  2. Ofwel heeft het helemaal niks met de triptanen te maken en is het een effect van mijn suikervrije dieet. Een soort van detox-effect zoals Wim dat ook altijd heeft als hij stopt met koffie drinken. Dat is wel hoopvol, want dat wil zeggen dat het maar tijdelijk is en na max. een paar weken over zou moeten zijn.
Een derde theorie is natuurlijk dat het louter toeval is ...

Momenteel neig ik eerder naar de tweede optie. Ik heb zaterdag namelijk na een hele dag doorbijten en met helse hoofdpijn op de zetel liggen vooraleer ik 's avonds begon te koken toch een triptaan genomen om de ellende een halt toe te roepen. Het effect was zoals gewoonlijk binnen een halfuur tot een uur al voelbaar en ... de hoofdpijn is - nu twee dagen later - nog steeds niet teruggekomen! Ik hoop van harte dat het zo blijft; niet alleen voor die paar dagen of weken zonder hoofdpijn maar ook zodat het suikervrije dieet toch geen maat voor niets is geweest.

Het dieet lijkt me trouwens steeds beter af te gaan. Waar ik in het begin nog amper kon weerstaan aan die boterham met hagelslag die de kinderen 's morgens naar binnen werken of die chocolaatjes en koekjes bij de koffie op het werk, laat ik die nu al gemakkelijker links liggen en neem ik wat nootjes in de plaats. Ik denk dat ik over het algemeen ook minder tussendoortjes eet. Niet omdat ik minder honger heb (na de havermout afgelopen weekend had ik binnen de twee uur al terug honger) maar wel gewoon omdat ik minder zin heb in zoet. Waar ik nog wel moeite mee heb, zijn de suikers in verwerkte producten. Zo aten we zaterdagavond hot-dogs, met meergranenbroodjes en veggieworstjes die beide suiker bevatten ... En gisteren at ik nog een stuk wit stokbrood, waar naar alle waarschijnlijkheid ook suiker in zat en uiteraard ook geraffineerde granen. En in het pindasausje bij de noedels van onze maaltijdbox moest ook suiker ... ik heb dit dan wel vervangen door honing maar het glycemische effect ligt maar net iets lager dan dat van suiker (en dus nog te hoog). Alle suikers 100% weren zal dus nog wel even duren en zelfs misschien nooit helemaal lukken maar ach ... nobody's perfect, toch? Laten we hopen dat 99% minder suiker toch ook al z'n effect zal hebben!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer