Boekentip

In een vorige post beloofde ik jullie meer te vertellen over het boek "Migraine" van neurologen Anneke Govaerts, Annick Verstappen en Adinda De Pauw.


De ondertitel van het boek luidt "Alles wat je moet weten" en dat is niet gelogen want dit boek geeft het meest complete overzicht van alles wat met migraine te maken heeft dat ik tot dusver gevonden heb. 

Ik ontdekte dit boek toen het net uit was in het najaar van 2020. Ik had toen namelijk ook net de hoofdpijnvereniging Hoofd-Stuk ontdekt (waarover later meer) en in één van hun communicaties las ik iets over een webinar van de schrijvers van dit boek over het boek en over migraine in het algemeen. Ik volgde het webinar (dat trouwens nog steeds online staat!) en kocht meteen het boek.

Er ging echt een hele wereld voor me open. Zoveel dingen werden me duidelijk. Ik leerde 
  • hoe het mechanisme van migraine in elkaar zit, waardoor ik meer inzicht kreeg in hoe ik een aanval kan zien aankomen en nu beter begrijp waarom een aanval nog niet meteen over is als de ergste hoofdpijn weg is 
  • wat - behalve hoofdpijn - typische symptomen zijn, bv. naast overgevoeligheid voor licht en geluid ook allodynie: overgevoeligheid aan aanrakingen zoals bij het borstelen van je haar
  • welke triggers - waaronder voedingsmiddelen! - een aanval kunnen uitlokken (helaas wordt er over suiker niks gezegd)
  • hoe je migraine preventief kan bestrijden, met én zonder medicatie (ook wordt o.a. de daith piercing of "migrainepiercing" besproken, waar ik ook al veel over gelezen heb en veel over nagedacht heb maar die ik nog steeds niet aandurf...) 
Ik vind het in elk geval een absolute aanrader voor iedereen die migraine heeft of iemand in de omgeving heeft die het heeft. Het boek is heel holistisch opgevat en kijkt niet alleen naar de fysieke werking van migraine (wat is het en wat niet, de verschillende fases, symptomen etc.) en de gangbare behandelingen ervan maar vooral ook naar mogelijke oorzaken (triggers), hoe veranderingen in je levensstijl een positief effect kunnen hebben op migraine, en zelfs ook naar aanvullende niet-medicamenteuze behandelingen. 

Alles is van naaldje tot draadje wetenschappelijk onderbouwd. Het is heel toegankelijk geschreven en leest vlot. Ondanks de patiëntenverhalen vind ik het echter hier en daar toch wat droog, ook vooral qua vormgeving (die verder wel heel mooi is). Maar dat is erg persoonlijk. 

Het boek staat boordevol praktische tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kunt. Kortom, verplichte lectuur voor elke migrainelijder!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer