Bouillon

Hebben jullie ooit wel eens de ingrediënten van bouillon bekeken? De bouillon die wij standaard in huis hebben is de groentebouillon van Liebig. Groentebouillon omdat we vegetarisch eten en die van Liebig omdat die in een handige grote plastic pot komt. Laten we samen eens naar de ingrediënten kijken:

zout, smaakversterker: E621, maïszetmeel, palmvet, suiker, gehydrolyseerd plantaardig eiwit (bevat SOJA), groenten 5,0% (wortel 2,1%, ui 1,0%, prei 0,8%, tomaat 0,6%, SELDERIJ 0,4%, look 0,1%), aroma's, specerijen, peterselie.


De vijf voornaamste ingrediënten zijn dus zout, smaakversterker, maïszetmeel, palmvet en suiker. 

Zout is natuurlijk niet per se slecht, zeker niet als je zoals ik met een lage bloeddruk kampt. Maar aangezien een hoge bloeddruk in de westerse wereld meer voorkomt dan een lage, is het voor de meeste mensen toch opletten. 

Smaakversterker E621 is monosodriumglutamaat. Alarm!! Glutamaten staan erom bekend migraine te kunnen uitlokken ... Ze worden trouwens erg gul gebruikt in Chinees eten. (Ik las hier trouwens voor het eerst over in het geweldige boek "Migraine" van Adinda De Pauw, Anneke Govaerts en Annick Verstappen - hierover later meer!)

Maïszetmeel is op zich ook niet slecht maar wel een erg bewerkt product (het is namelijk niet zo simpel om het zetmeel van maïs te scheiden van de eiwitten, olie en andere bestanddelen).

Van palmvet is dan weer alom bekend dat hiervoor grote delen regenwoud worden omgekapt, met erg veel schade voor primaten zoals orang-oetangs maar ook voor de hele biodiversiteit in het algemeen. (En dat is dan nog arbeidsomstandigheden, landconflicten, broeikasgassen, vissterfte en bestrijdingsmiddelen buiten beschouwing gelaten.)

En als laatste suiker ... tja, waarvoor was deze blog er ook alweer? 

Anyway, laat het duidelijk zijn dat bouillon niet zo gezond is. Maar ... er is een beter alternatief dat gewoon in de supermarkt te verkrijgen is! Het gaat om de groentebouillon van De Hobbit. Ik zag deze voor het eerst bij mijn schoonmoeder, die al even ook heel erg met gezonde en koolhydraatarme voeding bezig is. Ze raadde me hem niet echt aan maar als ik naar de ingrediënten kijk, lijkt het me toch het proberen waard:

groentemix* 29% (ajuin* 71%, spinazie* 13%, wortel* 11%, prei* 5%), zeezout, maniokzetmeel*, couscous van TARWE*, peterselie*, gemoutegistvlokken (GLUTEN), gist*, zonnebloemolie*, SELDERIJ* 1.2%, gember*, zwarte peper*. (*=biologische landbouw)

Dus geen glutamaat, geen palmvet en geen suiker en als hoofdingrediënt groenten in plaats van zout. En dan nog grotendeels biologisch ook! Het proberen waard, toch? Wat ik ook een plus vind, is dat het als poeder komt. Minder verpakking, dus, en ook handiger in gebruik. Want ben ik de enige die het vervelend vind met vettige handen te zitten als je een bouillonblokje moet verkruimelen? Hij zit in elk geval in m'n Collect & Go-boodschappenmandje en ik hou jullie op de hoogte over m'n ervaring!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer