Suiker en migraine

Wat heeft suiker nu met migraine te maken? De uitleg die ik van m'n neuroloog kreeg, ging ongeveer als volgt.

Door het eten van ‘snelle’ koolhydraten: suikers, suikerbevattende producten als koekjes, snoep, frisdrank, witmeelproducten als witbrood, witte pasta etc., stijgt onze bloedsuikerspiegel zeer snel. Wanneer we teveel suikers in het bloed hebben wordt dit door ons lichaam als een bedreigende, stressvolle situatie ervaren. Daarom worden de suikers snel ‘weggewerkt’ met behulp van insuline. Het gevolg is een snelle daling van de bloedsuikerspiegel, wat dus een trigger kan zijn voor migraine. 

Je zou denken dat dit dus net ‘opgelost’ zou kunnen worden door weer snelle koolhydraten te eten. Die oplossing is echter schijn want dan gebeurt hetzelfde verhaal opnieuw. Dit leidt snel tot een vicieuze cirkel die de behoefte aan snelle koolhydraten alleen maar laat toenemen. De enige manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken is om de toevoer van ‘snelle’ koolhydraten te stoppen door regelmatig te eten en geen maaltijden over te slaan (want door lang niet te eten krijg je ook een suikerdip) en als tussendoortjes geen ‘snelle’ koolhydraten te eten maar wat fruit, nootjes, yoghurt etc. Dit leidt tot minder pieken in de bloedsuikerspiegel en daardoor ook tot minder dalen. (Bron)

Wat ik me dan wel afvroeg was ... hoe veroorzaakt die daling van de bloedsuikerspiegel dan precies migraine? Hoe ontstaat dan de pijn in je hoofd? Daar vond ik maar weinig verklaringen voor. Het enige wdt ik las was "omdat het snelle stijgen en dalen gepaard gaan met de aanmaak van stresshormonen die voor het afwisselend aan- en ontspannen van de vaten kunnen leiden" (bron) maar dat blijft nogal vaag en verdere uitleg daarover vond ik niet.

Intussen merk ik helaas ook nog geen enkel verschil. Vanmorgen alweer een triptaan moeten nemen om de dag door te komen. Ik heb ook weer een kleine zonde begaan: vanavond at ik naast wat pinda's en de notenmix met bonen ook enkele borrelnootjes ... waar dus helaas ook suiker in zit. Maar het verschil in suikerinname met vorige week is toch nog steeds enorm dus ik zou toch stilaan een verschil verwachten. Maar misschien ben ik gewoon te ongeduldig...

Misschien nog even meegeven wat ik vandaag at: vanmorgen toast met amandelpasta en banaan. In de voormiddag dronk ik op de dansles van ons meisje een koffie zónder koekje en vanmiddag at ik croques met kaas. Vanavond had Wim een aubergine-kikkererwtenstoofpotje gemaakt met couscous en vanavond at ik dus nog allerlei nootjes. Al bij al eet ik dus zeker nog wel veel koolhydraten. Missschien dat ik daar ook mee moet beginnen minderen. Ik vond in elk geval al enkele lekkere receptjes op een diabetici-website. Eerst even de ingrediënten halen en dan horen jullie hier wel hoe het resultaat ervan me bevalt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer