Hoe het allemaal begon

Vanmorgen bracht ik m'n jaarlijkse bezoekje aan m'n neuroloog. Ik vermeldde dat m'n kinesist vermoedde dat ik naast gespannen nek- en rugspieren ook een blokkade had in mijn darmen en dat die ook wel eens aan de oorzaak van m'n hoofdpijn zou kunnen liggen. Net als ik vond m'n neuroloog dit weinig waarschijnlijk omdat ik bijna nooit last heb van maagklachten, buikpijn, stoelgangproblemen of iets dergelijks. Toch stak ze van wal met een opsomming van welke voedingsmiddelen allemaal migraine zouden kunnen uitlokken. Oude kaas, Chinees, gefermenteerde producten en verzadigde vetten passeerden de revue. Niks nieuws daar. Opletten met alcohol en koffie, veel water drinken. Check. Suikers minderen ... ai, een pijnpuntje. Als er iets is wat ik veel eet - en waarvan ik weet dat ik zou moeten minderen - is het wel suiker. Toen ik dit toegaf, stak ze meteen een vurig betoog af tegen alles met een hoge glycemische lading (wat verschillend blijkt van glycemische index), waaronder niet alleen geraffineerde suiker maar ook brood, pasta en zelfs sommige soorten groenten en fruit. De moed zakte me in de schoenen. Al helemaal toen ik na de consultatie zoals ze me had aangeraden even googelde op "glycemische lading". Ik kreeg erg uiteenlopende lijsten met producten en hun glycemische lading die op de ene website hoog en op de andere voor hetzelfde product plots laag bleek te zijn. Ik besloot de moed niet op te geven en bij het begin te beginnen: toegevoegde suikers schrappen. En voor extra motivatie en verantwoording is er dan ook al snel deze blog gekomen. Wie weet inspireer ik nog wel iemand en draag ik zo bij tot het afzwakken van de diabetes-epidemie, waarbij de covid-epidemie haast verbleekt, dixit m'n neuroloog. Het is de bedoeling niet alleen m'n verhaal en ervaringen te delen maar ook interessante websites en boeken en natuurlijk recepten. Dus stay tuned!

Reacties

  1. Leuk om te lezen! Zet 'm op met het suikervrije eten. Liefs, Myriam

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer