De eerste 36 uur

Ik ben dus gisteren meteen nadat ik terugkwam van de neuroloog vol goede moed in m'n suikervrije challenge gevlogen. Als voormiddagsnack nam ik in plaats van een koekje of een wafel een handje pinda's. Trots op mezelf. Als lunch had ik restjes wraps bij met groentjes, zwarte bonen, tomatensaus (zonder suiker!) en kaas, dus daar ook geen probleem. Tot een collega in de namiddag rondging met een doos pralines. M'n reflex wanneer me chocolade wordt gepresenteerd is blijkbaar sterker dan mezelf en ik had de praline al goed en wel in m'n mond toen ik besefte dat dat helemaal niet mocht. Ach ja, nu was het ook te laat! De rest van de dag heb ik wel alle andere toegevoegde suikers kunnen vermijden. Even een moeilijk momentje toen de kinderen na het eten een dessertje wilden en nog één toen ik 's avonds in de zetel zat. Dat is normaal hét moment waarop ik niet één maar een heel pak koekjes naar binnen werk. Maar ik heb het dus kunnen beperken tot thee en het opzetten van deze blog zorgde ook wel voor voldoende afleiding. Omdat ik helemaal niks meer gegeten had, had ik echter wel honger toen ik uiteindelijk in bed lag. Vanavond dus toch maar wat nootjes of kaasblokjes eten! Ik heb gisteren de hele dag geen hoofdpijn gehad, maar ik had 's morgens wel een triptaan genomen. Wat ik ook wel merkte was dat ik na het avondeten meer energie had dan normaal. Doorgaans krijg ik dan een enorme dip (lees: ik geraak het eerste halfuur tot uur mijn stoel niet meer uit) maar gisteren sprong ik meteen na het eten terug recht. Hopelijk geen toeval!

Vanmorgen startte ik de dag met een proteïneshake. Dat doe ik wel vaker omdat het snel is en toch redelijk voedzaam. Als vegetariër en flexi-veganist (thuis gebruiken we geen koemelk en ook niet veel eieren) kunnen wat extra proteïnen ook nooit kwaad. Bovendien is de shake vegan en gezoet met Stevia. En ook niet onbelangrijk: lekker! Ik gebruik de shakes van OrangeFit met plantaardige (ongezoete!) melk. 

Het was even tricky toen de kinderen nog restjes van hun Actimel en sandwich lieten liggen. Die zou ik anders snel naar binnen gespeeld hebben. Vandaag slaagde ik er echter in hen de sandwich te laten opeten en de Actimel heb ik gewoon terug in de koelkast gezet. 

In de voormiddag at ik weer wat pinda's. Nu blijkt dat 'wat' pinda's eigenlijk best veel is en veel vult, waardoor ik de rest van de werkdag geen honger meer had en m'n lunch (restjes Griekse pasta met groenten en kaas) gewoon terug mee naar huis nam. Die at ik dus om 16u op, waardoor ik tegen etenstijd weer geen honger had... 

Ik heb rond 19u dan toch nog maar een klein bordje gegeten (groentencurry met tofu en rijst). Helaas kreeg ik zelfs na zo'n klein bordje toch terug een enorme energiedip. Nu heb ik al wel een aantal nachten op rij te weinig en/of slecht geslapen dus ja, dan ben je natuurlijk zonder suikerdip óók moe. En ja, eigenlijk was ik voor het eten ook al moe maar heb ik toen gewoon geen rust genomen... Jammer genoeg is er zelfs geen energie meer over om nog op de koorrepetitie te geraken. Hoofdpijn heb ik niet echt maar heb wel zowat de hele dag spierpijn gehad, wat - zeker in combinatie met erge vermoeidheid - bij mij wel vaak een kenmerk van een migraine is. Ik eet nog een paar druifjes en kruip vroeg in bed. Eerste volledig suikervrije dag overleefd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer