99% chocolade

Zaterdagavond probeerde ik voor het eerst de 99% chocolade van Lindt.



De chocolade kwam in een luchtdichte verpakking met een verrassende waarschuwing waar ik wel even mee moest lachen.


Ik heb hun goede raad dan ook meteen in de wind geslagen door  a) niet op de bouwen van chocolade met een lager cacaopercentage (want: meer suiker) en b) er geen koffie bij te drinken (maar thee). Ik volgde echter wel het advies om er een klein stukje van te breken en dit in m'n mond te laten smelten.

Na drie weken zonder chocolade volgde er dadelijk een heerlijk moment van herkenning, meteen gevolgd door het bijzondere besef dat dit echt wel héél bitter was. Door de bitterheid was ik ook niet geneigd om het hele stuk (of eerder: stukje) in één keer in m'n mond te steken en zeker niet om het hele pak in één keer naar binnen te werken. Wat alleen maar een voordeel is, toch?

Hoewel de bitterheid in deze chocolade dus sterk overheerst, heb ik toch erg genoten van de volle smaak van de cacao. Zeker voor herhaling vatbaar! Misschien met koffie volgende keer?  

Alhoewel ... en hier moet ik wel een belangrijke kanttekening bij maken: vanaf het moment dat ik de chocolade in mijn mond stak voelde ik vrijwel meteen hoofdpijn opkomen. Mogelijks (en hopelijk) was dit maar toeval en eerder te wijten aan het slaapgebrek van de laatste tijd, met zieke kinderen die op de meest goddeloze uren naast m'n bed staan en een feestje op het werk de dag voordien waarop ik véél langer ben blijven hangen dan eigenlijk goed voor me was - maar waar ik wél van het dessertenbuffet ben kunnen afblijven! 

Het bleek ook echt migraine te zijn want 's anderendaags werd het nog erger en heb ik een triptaan genomen, waarna ik (zoals gewoonlijk) zo'n 24 uur hoofdpijnvrij was. Anyway, er is maar één manier om uit te vinden of het toeval was of niet, en dat is het gewoon een keertje opnieuw proberen! Wordt vervolgd dus ...  

Trouwens, uit nieuwsgierigheid bekeek ik ook eens de voedingsinformatie van de zwarte "Noir de noir" mignonnettes van Côte d'Or bij ons op het werk. Ik dacht: wie weet kan ik hier ook wel eens een keertje mee zondigen? Want met zo'n naam zullen ze toch wel veel meer cacao dan suiker bevatten? Niets is minder waar... Hoofdingrediënt? Suiker! 44 gram suiker per 100 gram tegenover 1 gram bij die 99% van Lindt... Ik zal dus m'n eigen chocolade moeten meenemen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zit het intussen met m'n migraine? Tweede update.

Wafels zonder suiker en soep mét ...

Derde keer suikervrije crumble, goeie keer